ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2016-7
Για το σχολικό έτος 2016-7 έχουν προγραμματιστεί να υλοποιηθούν με τους μαθητές τα παρακάτω προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων που αφορούν τους τομείς της Αγωγής Υγείας και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης:
1) Αγωγή Υγείας: Τίτλος "Δόντια αστραφτερά, στο στόμα μας παιδιά"
2) Αγωγή Υγείας : Τίτλος "Με ασφάλεια κυκλοφορώ, στο δρόμο κι εγώ"
3) Περιβαλλοντική Εκπαίδευση : Τίτλος "Σκέφτομαι και συνειδητοποιώ, πως μπορώ να εξοικονομώ".
Κατά καιρούς θα αναρτώνται δράσεις και εργασίες των μαθητών της σχολικής μας κοινότητας, σε συνεργασία με άλλους φορείς και γονείς.
Στοματική Υγιεινή |
Κυκλοφοριακή Αγωγή |
Εξοικονόμηση ενέργειας |
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΩΝ ΧΡΟΝΩΝ
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΣΚΟΠΟΣ του προγράμματος είναι τα νήπια να διευρύνουν τις γνώσεις τους για τους φυτικούς οργανισμούς στο άμεσο περιβάλλον τους και να παρατηρήσουν την εξέλιξή τους.
Ενδεικτικά κάποιες από τις δραστηριότητες ήταν:
Βάλαμε χώμα και σε γλάστρες |
σκάψαμε το παρτέρι, και βάλαμε χώμα |
φυτέψαμε μαρούλια |
πανσέδες |
ζουμπούλια |
κρεμμυδάκια, άνηθο, μαιντανό
|
τα ποτίσαμε, κάτι που δεν ξεχάσαμε όλο τον χειμώνα να κάνουμε συζητήσαμε και καταγράψαμε τι χρειάζεται ένα σποράκι για να μεγαλώσει (ήλιο, νερό, χώμα, αγάπη) |
ΗΡΘΕ Η ΑΝΟΙΞΗ !!!!
και τα παρτέρια μας γέμισαν λαχανικά και λουλούδια
Κόψαμε μαρουλάκια, κρεμμυδάκια και άνηθο, φτιάξαμε μια πεντανόστιμη σαλάτα και την φάγαμε
Αγωγή Υγείας "τα δόντια μας"
ΣΚΟΠΟΣ του προγράμματος είναι να μάθουν τα νήπια βασικούς κανόνες υγιεινής και προστασίας. Στα παιδιά δίνονται ευκαιρίες να αντιληφθούν τη σημασία της καθαριότητας, να γνωρίσουν και να μιλήσουν για βασικές υγιεινές συνήθειες όπως η φροντίδα των δοντιών καθώς και να αναγνωρίσουν ορισμένες υπηρεσίες υγείας και τον ρόλο τους.
- Με αφορμή την ανάπτυξη του θέματος «ο εαυτό μας» τα παιδιά παρατήρησαν το πρόσωπό τους στο καθρέφτη, το περιέγραψαν ώσπου έφτασαν στο στόμα. Το περιέγραψαν εξωτερικά και εσωτερικά. Συζητήσαμε με τα παιδιά, τους διάφορους τρόπους με τους οποίους χρησιμοποιούμε το στόμα μας (μιλάμε, τρώμε, αναπνέουμε). Επισημάναμε τα μέρη του στόματος (χείλη, γλώσσα, δόντια).
- Μεσα από περιοδικά, διαφημιστικά φυλλάδια καθώς και από το ιντερνετ βρήκαμε φωτογραφίες με όμορφα χαμόγελα, εικόνες με όμορφα αλλά και χαλασμένα δόντια. Φωτογραφίσαμε τα χαμόγελά μας.
- Διαβάσαμε παραμύθια που είχαμε στην βιβλιοθήκη του σχολείου όπως ο «Σοκολάκης και η Ζαχαρούλα, «Η Δόνα Τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλιας τούρτας»κ. ά.
- Τα παιδιά έψαξαν σε περιοδικά και διαφημιστικά από σούπερ-μάρκετ εικόνες τροφίμων, τις ξεχώρισαν σε τροφές που μπορούν να τρώνε και σε τροφές που πρέπει να αποφεύγουν για να έχουν γερά δόντια.
- Με δυο μεγάλο στόματα, φτιαγμένα από ημικύκλια και άσπρα κολλημένα δοντάκια, και ένα μεγάλο ζάρι με υγιεινές και βλαβερές για τα δόντια τροφές ,παίξαμε παιχνίδι μαζί με τα παιδιά, έτσι ώστε, να γνωρίσουν καλύτερα πως είναι το στόμα τους,αλλά και ποιες τροφές κάνουν κακό στα δόντια.
- Μετρήσαμε πόσα χαλασμένα δοντάκια έχουμε
- Φτιάξαμε στόμα με κόκκινη πλαστελίνη και κολλήσαμε από πάνω δοντάκια φτιαγμένα από φασόλια άσπρα για γερά δόντια, αλλά και όποιος ήθελε χαλασμένα με μαυρομάτικα φασόλια
- Τα παιδιά έμαθαν να διαβάζουν λέξεις όπως: δόντια, οδοντόκρεμα, οδοντόβουρτσα, τερηδόνα, ζάχαρη
- Φτιάξαμε κάστορες με γερά άσπρα δόντια
- μας επισκέφτηκαν δυο οδοντίατροι από το τμήμα δημόσιας υγείας του Δήμου Παλλήνης και εξέτασαν τα δόντια μας. Μιλήσαν στα παιδιά για τα δόντια και απάντησαν σε ερωτήσεις τους.
- Παρακολουθήσαμε παράσταση για την υγιεινή διατροφή
- Τα παιδιά εικονογράφησαν ένα ποίημα για τα δόντια και το χάρισαν στην οδοντίατρο που μας επισκέφτηκε.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Τα έντομα
Η ενασχόληση μας με τα έντομα ξεκίνησε από τα ίδια τα παιδιά. Παρατήρησαν στην αυλή του σχολείου ότι την άνοιξη εμφανίζονται πεταλούδες, μυρμήγκια, μέλισσες και αράχνες .Κάθε φορά που εντόπιζαν κάποιο έντομο, συγκεντρώνονταν όλα μαζί για να το παρατηρήσουν από κοντά.
Εμπλουτίσαμε τη γωνιά της παρεούλας με βιβλία γνώσεων και εποπτικό υλικό για το θέμα και δώσαμε στα παιδιά τη λέξη Έντομα.
Τα παρακινήσαμε να μας πουν:
α) Τι γνώριζαν για τα έντομα
β) τι θα ήθελαν να μάθουν και
γ) με τι δραστηριότητες θα τους άρεσε να
ασχοληθούμε σχετικά με το θέμα.
Στη συνέχεια καταγράψαμε τις εμπειρίες, τις γνώσεις και τις ιδέες των νηπίων.
ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
-Φτιάξαμε πίνακα αναφοράς ,με καρτέλες ανάγνωσης.
(Σύνδεση καρτέλας με εικόνα εντόμου και καρτέλας με το όνομά του).
- Δημιουργήσαμε το δικό μας παραμύθι για τη "Μικρή μελισσούλα"
βασισμένοι σε συγκεκριμένες εικόνες.
- Διαβάσαμε σχετικούς μύθους του Αισώπου.
- Μάθαμε αινίγματα για έντομα.
-Δουλέψαμε φύλλα εργασίας με εικονόλεξα.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Αντιστοιχίσαμε – ταξινομήσαμε – σειραθετήσαμε.
- Δουλέψαμε φύλλα εργασίας.
(άσκηση παρατηρητικότητας, εύρεση των σωστών αριθμητικών συμβόλων.)
ΜΟΥΣΙΚΗ
(την ψείρα , την πεταλούδα ,τη μέλισσα )
ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
α) Παίξαμε ομαδικά παιχνίδια
- Περνά-περνά η μέλισσα
- Μέλισσα, μέλισσα μέλι γλυκύτατο
- Ο ιστός της αράχνης
- Οι μυρμηγκοφωλιές ( με χρήση στεφανιών )
- Μέλι γλυκό ( όπως το αλάτι ψιλό, αλάτι χοντρό )
- Μέλισσα, μέλισσα μέλι γλυκύτατο
- Ο ιστός της αράχνης
- Οι μυρμηγκοφωλιές ( με χρήση στεφανιών )
- Μέλι γλυκό ( όπως το αλάτι ψιλό, αλάτι χοντρό )
β) Αναπαραστήσαμε το ξύπνημα της φύσης την Άνοιξη και τα παιδιά
χωρίστηκαν σε ομάδες εντόμων που πετούν η κινούνται ανάμεσα στα
λουλούδια.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
- Τα νήπια ζωγράφισαν μόνα τους τα έντομα της αρεσκείας τους.
( σε ελεύθερη ζωγραφική ή με
stencils )
- Έκαναν χειροτεχνία με μέλισσες .- Έφτιαξαν πεταλούδες ( με χαρτοκοπτική)
- Ζωγράφισαν πεταλούδες με την τεχνική του καθρεφτισμού.
ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
(Τα παιδιά με τον μεγεθυντικό φακό ανακάλυψαν και παρατήρησαν έντομα στην αυλή του σχολείου).
- Μιλήσαμε εκτεταμένα για τη φυσιολογία της μέλισσας, τον κύκλο ζωής της, τη ζωή στην κυψέλη και για όσα μας προσφέρει η μέλισσα.
- Συζητήσαμε και είδαμε εικόνες για την εργασία του μελισσοκόμου. - Συζητήσαμε για άλλα έντομα και επισημάναμε τα μέλη του σώματός τους (κεραίες, σώμα, κεφάλι, φτερά, πόδια και κεντρί, εάν υπάρχει), μιλήσαμε για τους εχθρούς τους καθώς και για το ποια ζώα τρέφονται με έντομα.
- Ταξινομήσαμε τα έντομα σε ωφέλιμα-βλαβερά και ενοχλητικά.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΕ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
«Περπατώ, περπατώ μες το δάσος»
Σκοπός
Ο
γενικός σκοπός του διδακτικού σεναρίου είναι να γνωρίσουν τα παιδιά το δάσος,
καθώς και μέρος της βιοποικιλότητάς του, να συνειδητοποιήσουν την αξία του και
να το αγαπήσουν για την απλότητά του.
Κατηγορίες λογισμικών που χρησιμοποιήθηκαν
Λογισμικά Γενικής Χρήσης
Λογισμικό Παρουσίασης
Power Point
Μηχανή
αναζήτησης, Google
Λογισμικό
επεξεργασίας εκπαιδευτικού υλικού, Windows Movie Maker
Λογισμικά
Γνωστικών Αντικειμένων
Hot
Potatoes, ηλεκτρονική αξιολόγηση
Tux
Paint, πρόγραμμα ζωγραφικής, ανάπτυξης έκφρασης και δημιουργικότητας
Kidspiration Λογισμικό Εννοιολογικής Χαρτογράφησης
Revelation Natural Art
Λογισμικό Γλώσσας Α΄και Β΄Δημοτικού,
κλειστού τύπου
Λογισμικό Διαδραστικού πίνακα
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΦΟΡΜΗΣΗΣ
1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Τίτλος:
Τι γνωρίζουμε και τι θέλουμε να μάθουμε για
το δάσος
Περιγραφή Η δραστηριότητα οργανώνεται και
υλοποιείται στην ολομέλεια της τάξης. Ο εκπαιδευτικός παροτρύνει τα
παιδιά να διατυπώσουν σκέψεις, να αποκαλύψουν γνώσεις και να εκφράσουν
αντιλήψεις γύρω από το θέμα του δάσους. Σκοπός μας είναι να συλλέξουμε
πληροφορίες με τα παιδιά, να τις επεξεργαστούμε, να τις συσχετίσουμε και να
προχωρήσουμε σε εννοιολογικές ταξινομήσεις και κωδικοποιήσεις. Δίνουμε στα
παιδιά ένα χάρτη εννοιών όπου θα υπάρχει ο βασικός κόμβος τον οποίο θα
εμπλουτίσουν και θα συσχετίσουν οι μαθητές. Δημιουργούμε ένα ιστόγραμμα
(αράχνη) όπου καταγράφουμε τις υπάρχουσες γνώσεις των παιδιών.τι θέλουμε να μάθουμε για το δάσος
2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Τίτλος:
Η ζωή στο δάσος, βίντεο της WWF
Περιγραφή: Η δραστηριότητα οργανώνεται και υλοποιείται στην
ολομέλεια της τάξης. Ανιχνεύοντας τις γνώσεις των παιδιών σχετικά με το δάσος
γίνεται σχετική συζήτηση και διαπιστώνουμε τις περιορισμένες γνώσεις των
παιδιών. Σε όλη την ομάδα της τάξης παρουσιάζουμε από το διαδίκτυο βίντεο της WWF σχετικά
με το θέμα. Επακολουθεί συζήτηση και εστιάζουμε στον πλούτο της ζωής σ’ ένα
δάσος ανεξάρτητα του μεγέθους των ζώων και των φυτών
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Τίτλος:
με την μηχανή αναζήτησης Google, βρίσκουμε πληροφορίες και εκτυπώνουμε εικόνες για ζώα, δέντρα και λουλούδια του δάσους
2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
τίτλος:
ποιος άλλος μένει εδώ;
Περιγραφή:
Η
δραστηριότητα οργανώνεται και υλοποιείται στην ολομέλεια της τάξης. Παρουσιάζουμε
στον ΔΠ την ιστορία «ποιος άλλος μένει εδώ;» (Κέντρο Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης Καστοριάς 2008). Η ιστορία αυτή έχει σαν βασικό της ήρωα ένα
σκίουρο, ο οποίος αποφασίζει να ανακαλύψει ποιός άλλος κατοικεί στο ίδιο δέντρο
που κατοικεί και αυτός. Κάνοντας, λοιπόν μια βόλτα δεν ανακαλύπτει μόνο ποιός
μένει εκεί, αλλά και τι μπορεί κανείς να βρει στο δέντρο σαν τροφή. Με αυτόν
τον τρόπο ο σκίουρος έρχεται αντιμέτωπος με πολλά ζώα (μυρμήγκια, κάμπιες, μια
κίσσα, σκουλήκια, έναν τυφλοπόντικα, μια κουκουβάγια, αράχνες κ.λ.π.).
Μετά
την παρουσίαση συζητάμε για τα ζώα του παραμυθιού και τις τροφές που βρίσκουν
τα ζώα της ιστορίας μας. Μπορούμε να πάμε στην αυλή του σχολείου και να
παρατηρήσουμε τα δέντρα, αναζητώντας μορφές ζωής. Συγκρίνουμε τα δικά μας
δέντρα και του παραμυθιού και συζητάμε γιατί τα δικά μας δέντρα δεν έχουν τόσα
ζώα ή έντομα ή καρπούς.
3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Τίτλος: Ζωγραφίζω το δάσος του σκίουρου
Περιγραφή: Η
δραστηριότητα οργανώνεται και υλοποιείται σε ομάδες. Στο περιβάλλον του
λογισμικού Tux Paint τα παιδιά ζωγραφίζουν το δέντρο του σκίουρου, πλαισιωμένο
από δάσος και τη ζωή σ’ αυτό, χρησιμοποιώντας τις σφραγίδες, τα μαγικά, καθώς
και όλες τις δυνατότητες που τους παρέχει το συγκεκριμένο λογισμικό. Οι
υπόλοιπες ομάδες δουλεύουν με συμβατικά μέσα (μαρκαδόρους, παστέλ κ.λ.π.).
4η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Τίτλος:
πόσα πόδια έχω;
Περιγραφή: Η
δραστηριότητα οργανώνεται και υλοποιείται σε ομάδες. Στο περιβάλλον του
λογισμικού Kidspiration δημιουργούμε φύλλο εργασίας όπου τα παιδιά της ομάδας του ΔΠ
χρησιμοποιώντας την βιβλιοθήκη του λογισμικού βρίσκουν εικόνες ζώων του δάσους
και τα ταξινομούν ανάλογα με το πόσα πόδια έχουν. Πρέπει να τα
χωρίσουν σε τρεις κατηγορίες. Ζώα με 2 πόδια, ζώα με 4 πόδια και ζώα με 6
πόδια. Οι υπόλοιπες ομάδες δουλεύουν την ίδια εργασία με εικόνες που έκοψαν από
περιοδικά ή ζωγραφίζοντάς τα.
6η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
τίτλος:
πού είναι τα παιδιά μου
Περιγραφή:
Η
δραστηριότητα οργανώνεται και υλοποιείται σε ομάδες. Τα παιδιά καλούνται να
δουλέψουν στο Kidspiration σε
μια προετοιμασμένη από την νηπιαγωγό άσκηση όπου αντιστοιχούν τα ζώα με τα
μικρά τους συζητώντας παράλληλα για τα ζώα που γεννούν αυγά και τα θηλαστικά
που γεννούν μικρά.
7η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Τίτλος:
Συμμετρία στη φύση και στις ζωγραφιές μας.
Περιγραφή:
Η
δραστηριότητα υλοποιείται σε ομάδες. Η ομάδα του ΔΠ στο περιβάλλον του
λογισμικού και με τα δημιουργικά του εργαλεία, ζωγραφίζουν με την συμμετρία
στοιχεία του δάσους. Στη συνέχεια τα αποθηκεύουν.
8η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Τίτλος: ήρθε η ώρα να κοιμηθώ;
Περιγραφή: από την ενότητα «Ο λύκος και οι 4 εποχές»
και στην χειμωνιάτικη εικόνα του δάσους, τα παιδιά προσπαθούν να βάλουν τις
εικόνες των ζώων που βρίσκονται στο κάτω μέρος, μέσα στο δάσος. Έτσι
πληροφορούνται ποια ζώα του δάσους πέφτουν σε χειμερία νάρκη και ποια όχι καθώς
και ποια ζώα ζουν σε άλλες μακρινές περιοχές του πλανήτη (Αφρική, Β. Πόλο,
αποδημητικά πουλιά) .
9η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Τίτλος:
Παίζουμε παιχνίδια στο διαδίκτυο με ζώα και αριθμούς
Περιγραφή: Η δραστηριότητα οργανώνεται και υλοποιείται σε ομάδες.
Επισκεπτόμαστε την ιστοσελίδα
http://www.ngfl-cymru.org.uk/vtc/story_of_4/eng/Introduction/default.htm και παίζουμε online
παιχνίδια με ζώα και αριθμούς
10η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Τίτλος:
Ζωγραφίζω το δάσος
Περιγραφή:
Η
δραστηριότητα οργανώνεται και υλοποιείται σε ομάδες. Στο περιβάλλον του
λογισμικού του ΔΠ τα παιδιά ζωγραφίζουν τη ζωή στο δάσος. Από την βιβλιοθήκη
του ΔΠ ανασύρουν το τοπίο του δάσους και πάνω σε αυτό τοποθετούν τους κατοίκους
του (ζωικούς και φυτικούς οργανισμούς), χρησιμοποιώντας τα εργαλεία του ΔΠ,
όπως την κλωνοποίηση, την πένα, την αιχμαλώτιση οθόνης (Screen capture). Στη
συνέχεια γράφουν ένα σύνθημα για το δάσος. Εκτυπώνουν την εικόνα και την
τοποθετούν στην τάξη.
11η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Τίτλος: Γράφουμε τα δικά μας συνθήματα για το δάσος
Περιγραφή:
Η
ομάδα του ΔΠ γράφει συνθήματα για την
προστασία του δάσους με χρήση του λογισμικού του ΔΠ και των εργαλείων του. Το
ίδιο κάνουν και οι άλλες ομάδες με συμβατικά μέσα. Εκτυπώνονται τα συνθήματα
και τα τοποθετούμε στην είσοδο του σχολείου.
12η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
τίτλος:
τι χρειάζομαι για να μεγαλώσω;
Περιγραφή:
Η
δραστηριότητα οργανώνεται και υλοποιείται σε ομάδες. Η ομάδα του ΔΠ καλείται να
δουλέψει στο Kidspiration σε
μια προετοιμασμένη από την νηπιαγωγό άσκηση (πίνακας διπλής εισόδου). Επιλέγει
από τη βιβλιοθήκη εικόνων τι χρειάζεται ένας άνθρωπος, ένα ζώο, ένα πουλί και
ένα δέντρο για να μεγαλώσουν και τα τοποθετεί στην ανάλογη στήλη. Η νηπιαγωγός
βοηθάει θέτοντας τις κατάλληλες ερωτήσεις και προκαλώντας τα παιδιά σε συζήτηση
προσπαθώντας να επιλύσουν το πρόβλημα.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΜΠΕΔΩΣΗΣ
1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Τίτλος: Ανάρτηση στο ιστολόγιο του
σχολείου
Περιγραφή: Οι ομάδες αποφασίζουν το υλικό που έχουμε (φωτογραφίες,
ζωγραφιές, συνθήματα για το δάσος κλπ) να αναρτηθεί στο ιστολόγιο του σχολείου,
έτσι ώστε να πληροφορηθούν οι γονείς τους για τις δράσεις που έχουμε κάνει για το δάσος αλλά και να ενημερωθούν για τις
απόψεις μας.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΓΝΩΣΤΙΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Τίτλος: Εικονόλεξο και άσκηση αντιστοίχησης με λέξεις και
εικόνες από το δάσος
Περιγραφή: Οι δραστηριότητες οργανώνονται και
υλοποιούνται σε ομάδες. Σε μικρές ομάδες τα παιδιά καλούνται να συμπληρώσουν το
εικονόλεξο με ονόματα ζώων και φυτών του δάσους. Επίσης αντιστοιχούν εικόνες
ζώων και φυτών με τις αντίστοιχες λέξεις που υπάρχουν ανακατεμένες σε διπλανή
στήλη. Οι ασκήσεις είναι προκατασκευασμένες από την εκπαιδευτικό και καλύπτουν
θέματα που έχουν μελετηθεί.
2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Τίτλος:
Αξιολογικός εννοιολογικός χάρτης
Περιγραφή:
Η
δραστηριότητα οργανώνεται και υλοποιείται στην ολομέλεια
της τάξης. Συμπληρώνουμε τον εννοιολογικό χάρτη της 1ης δραστηριότητας
αφόρμησης με τις καινούργιες γνώσεις των παιδιών για το δάσος, θέτοντας τις
κατάλληλες ερωτήσεις.
Αξιολόγηση
Το
δάσος είναι ένα θέμα οικείο στα παιδιά. Όμως οι εμπειρίες και τα βιώματά τους
είναι συνήθως αρκετά επιφανειακές και περιλαμβάνουν στερεότυπες γνώσεις και
αγκυλώσεις (κακοί λύκοι, επικίνδυνες αρκούδες). Στην αρχή της διερεύνησης του
θέματος επιλέξαμε να καταγράψουμε τις υπάρχουσες γνώσεις των παιδιών (kidspiration) και να τις συγκρίνουμε με μια
καινούργια καταγραφή στο τέλος του προγράμματος για να διαπιστώσουμε τι έμαθαν
οι μαθητές και ποιες καινούργιες έννοιες κατέκτησαν.
Σε όλη
τη διάρκεια του προγράμματος παρατηρήθηκε αλλαγή στη συμπεριφορά τους,
ανέπτυξαν στρατηγικές μάθησης χρησιμοποιώντας τη νέα γνώση σε καινούργιες
εμπειρίες (μεταγνώση), έδειξαν ενδιαφέρον και συμμετείχαν ενεργά, μιλούσαν
περισσότερο για όσα πραγματοποιήθηκαν στην τάξη, πήραν πρωτοβουλίες
ακόμα και τα πιο αδύναμα παιδιά και συνεργάστηκαν αποτελεσματικά.
Πολλές
από τις δραστηριότητες θα μπορούσαν να γίνουν και χωρίς τη χρήση των
λογισμικών. Τα πλεονεκτήματα όμως της χρήσης των ΤΠΕ εξαρτώνται στενά από τον
χαρακτήρα της δραστηριότητας και το είδος της εμπειρίας, καθώς και την
συχνότητα χρήσης. Τα παιδιά είχαν συνηθίσει από την αρχή της χρονιάς να
δουλεύουν στον Δ.Π. και ήταν εξ αντικειμένου μια εξαιρετική αφόρμηση για το
σενάριό μας. Διατήρησε το ενδιαφέρον των παιδιών ενεργό, τους πρόσφερε
ευκαιρίες να αναπτύξουν τις κινητικές τους δεξιότητες, εκτεταμένη μαθηματική
σκέψη, αυξημένη δημιουργικότητα. Επιπρόσθετα η χρήση των ΤΠΕ βελτίωσε την
αυτοεκτίμηση των παιδιών, τα οποία ανέπτυξαν υψηλότερα επίπεδα γλωσσικής
επικοινωνίας και συνεργασίας και σχημάτισαν θετικές στάσεις σχετικά με την
μάθηση.
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠ΄ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ
Στόχοι ενός τέτοιου προγράμματος.• Να γνωρίσουν τα νήπια τους χώρους και τα πρόσωπα του Δημοτικού Σχολείου.
• Να εξοικειωθούν με τις εκπαιδευτικές μεθόδους και δραστηριότητες της Α’ Δημοτικού.
• Η ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ δασκάλων και νηπιαγωγών με την ανταλλαγή εμπειριών και με τον από κοινού σχεδιασμό δραστηριοτήτων.
• Η ενημέρωση των γονέων και η ευαισθητοποίησή τους για τα προβλήματα που αντιμετω-πίζουν τα παιδιά κατά τη σχολική μετάβαση και η εφαρμογή μέτρων στήριξής τους.
• Η έγκαιρη διάγνωση νηπίων με μαθησιακές ή άλλες δυσκολίες
• Να εξοικειωθούν με τις εκπαιδευτικές μεθόδους και δραστηριότητες της Α’ Δημοτικού.
• Η ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ δασκάλων και νηπιαγωγών με την ανταλλαγή εμπειριών και με τον από κοινού σχεδιασμό δραστηριοτήτων.
• Η ενημέρωση των γονέων και η ευαισθητοποίησή τους για τα προβλήματα που αντιμετω-πίζουν τα παιδιά κατά τη σχολική μετάβαση και η εφαρμογή μέτρων στήριξής τους.
• Η έγκαιρη διάγνωση νηπίων με μαθησιακές ή άλλες δυσκολίες
Πριν την επίσκεψη:
Διερεύνηση των απόψεων των παιδιών, τι γνωρίζουν για το Δημοτικό.
΄ Γράφουμε επιστολή στο διευθυντή.
Κατασκευή ενός δώρου για τα παιδιά της Α΄ Δημοτικού
Διερεύνηση των απόψεων των παιδιών, τι γνωρίζουν για το Δημοτικό.
΄ Γράφουμε επιστολή στο διευθυντή.
Κατασκευή ενός δώρου για τα παιδιά της Α΄ Δημοτικού
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης:
Γνωριμία με το Διευθυντή του Σχολείου.
Ξενάγηση στο χώρο του Σχολείου
Παρατήρηση και συμμετοχή στις διαδικασίες ενός μαθήματος της Α΄ Δημοτικού
Παίρνουμε μαζί μας τα βιβλία της Α΄ Δημοτικού, που τοποθετούνται στη βιβλιοθήκη του Νηπιαγωγείου για να εξοικειωθούν τα παιδιά με αυτά.
Συζήτηση για το τι τους άρεσε, τι τους έκανε εντύπωση από την επίσκεψη και καταγραφή των εντυπώσεών τους. Ζωγραφίζουν ή/ και γράφουν αυτά που τους έκαναν εντύπωση.
Φτιάχνουμε στο Νηπιαγωγείο μια γωνιά Δημοτικού Σχολείου όπου τα παιδιά αναπαριστούν το μάθημα που παρακολούθησαν είτε οργανωμένα είτε στα πλαίσια των ελεύθερων δραστηριοτήτων.
Φτιάχνουμε ένα βιβλίο με τα παιδιά για την επίσκεψη μας στο Δημοτικό Σχολείο που θα στηρίζεται στο φωτογραφικό υλικό της επίσκεψης.
Παίρνουμε μαζί μας τα βιβλία της Α΄ Δημοτικού, που τοποθετούνται στη βιβλιοθήκη του Νηπιαγωγείου για να εξοικειωθούν τα παιδιά με αυτά.
Στο διάλειμμα του Δημοτικού συμμετέχουν και τα παιδιά του Νηπιαγωγείου
Μετά την επίσκεψη:
Συζήτηση με τα παιδιά που συμμετείχαν.Συζήτηση για το τι τους άρεσε, τι τους έκανε εντύπωση από την επίσκεψη και καταγραφή των εντυπώσεών τους. Ζωγραφίζουν ή/ και γράφουν αυτά που τους έκαναν εντύπωση.
Φτιάχνουμε στο Νηπιαγωγείο μια γωνιά Δημοτικού Σχολείου όπου τα παιδιά αναπαριστούν το μάθημα που παρακολούθησαν είτε οργανωμένα είτε στα πλαίσια των ελεύθερων δραστηριοτήτων.
Φτιάχνουμε ένα βιβλίο με τα παιδιά για την επίσκεψη μας στο Δημοτικό Σχολείο που θα στηρίζεται στο φωτογραφικό υλικό της επίσκεψης.
Μπράβο πολυ ωραία προσέγγιση.
ΑπάντησηΔιαγραφή